0

Oh Malaysia ku..

Assalammualaikum dan apa khabar?
Harap semua sentiasa dalam keadaan yang sihat. So macam macam dengan puasa so far? harap semua masih lagi berjaya untuk mengekalkan berpuasa dengan sebenar-benar erti berpuasa (juga kepada diri sendiri).

Alhamdulillah kerana masih lagi diberikan peluang untuk terus wujud di muka bumi ini dan bernafas dalam nikmat Iman dan Islam. Sedangkan di luar sana ramai saudara-saudara kita yang tercari-cari nikmat tersebut. Marilah sama-sama kita menjaga dan mempertingkat pegangan kita pada tali Allah. Dan tidak dilupakan juga di luar sana ramai yang telah diuji dengan kesempitan hidup yang apabila disuakan dengan kesenangan dunia mereka berpaling kerananya. Benarlah kata-kata, "Papa itu hampir-hampir membawa kepada mensyirikkan Allah". Lau samah Allah.

Setelah sampai 15 June yang lalu, alhamdulillah segala urusan berjalan dengan lancar. Sudah mendaftar di KKM, MMC, SPA dan JPA. Sudah selesai urusan interview SPA dengan surat tawaran telah berada di dalam tangan. InsyaAllah jikalau tiada aral melintang akan memulakan tugasan sebagai seorang House Officer di hospital KKM selepas raya. Semoga diberikan kekuatan untuk menjadi yang terbaik dan sentiasa baik sangka kepada-Nya. Dengan pelbagai berita kebelakangan ini, terasa diri ini masih belum cukup bersedia untuk menjadi yang terbaik. Untuk menjadi doktor yang terbaik bukan sahaja memerlukan kita mempunyai basic medical knowdledge yang bagus, tetapi juga compassion kita dalam merawat bakal pesakit kita. Selain itu, rawatan holistik juga harus digunakan. Kerana usaha kita ini hanyalah sebagai cara kita memohon kepada-Nya. Dan sesungguhnya hanya DIA yang mampu merawat pesakit-pesakit kita. Dan semoga diri ini tidak menjadi fitnah buat rakan-rakan yang akan menamatkan pengajian nanti.

Doakan semoga menjadi doktor yang berjaya di dunia dan akhirat.

Dan setelah 15 hari berpuasa ini juga, alhamdulillah telah diberikan kekuatan untuk membantu keluarga di rumah. Setelah hampir 7 tahun berada di negara orang (tidak termasuk 5 tahun duduk di negeri orang) dapat berpuasa dan beribadah bersama keluarga. Tahun-tahun yang akan datang tidak pastikan akan bertemu lagi dengan Ramadhan atau tidak. Tidak pasti akan dapat bersama mereka atau tidak. Dan apa yang pasti lebih skit, tahun depan tidak hanya berlima. InsyaAllah akan berenam. B) Semoga dipermudahkan.

Bercerita pasal Ramadhan di Malaysia ini kadang-kadang seronok kadang-kadang jadi bosan jgak. Seronok sebab dapat bersama keluarga. Yang kurang seronok tu apabila mengenangkan masyarakat kita yang seakan menjadikan Ramadhan sebagai bulan berpesta makanan. Dengan sikap yang mementingkan diri, tiada timbang rasa dan macam-macam lagi. Rasanya hari ini tiada lagi common courtesy yang masih tinggal dalam diri remaja kita. Memang Malaysia menjadi semakin maju. But at what price? Semoga kita semua diberikan kekuatan untuk terus berjaya di dunia dan akhirat.

Buat rakan-rakan yang masih berada di Jordan dan luar sana, timbalah ilmu sebanyak mungkin untuk dijadikan bekalan membantu saudara kita di sini. Janganlah lebih banyak menghabiskan masa menonton filem, bermain game atau berbual kosong. Jadikan masa belajar itu sebagai tempat untuk mempertingkat diri dari segala aspek. Pulang ke Malaysia biarlah menjadi seorang yang all-rounder. Ingatlah ini adalah medan juang kita sebenar, baik sebagai seorang doktor, ustaz, ahli ekonomi, ahli bahasa atau apa sahaja. Dan tugas utama kita sebagai pendakwah yang seharusnya tidak kenal erti lelah. Semoga kita semua diberikan kekuatan itu.

Buat akhirnya, semoga kita semua dapat melalui Ramadhan ini dengan cemerlang di mata-Nya. Dan semoga setiap apa yang kita telah lakukan dan akan lakukan menjadi ibadah. InsyaAllah kejayaan buat mereka yang mahu berjaya.


Ramadhan Kareem
Selamat Menyambut Hari Kemerdekaan yang ke-54.
1

Teknik Tido Paling Berkesan


Kepada semua peminat kucing, sila latih kucing anda untuk tidur sebegini ;P
3

Class of 2011


Assalammualaikum.
Apa khabar semua? Harap semua sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang-Nya. Sungguh lama rasanya tidak menulis di dalam blog ni. Setelah hampir sebulan lebih menempuhi fatrah imtihan nihaie yang sungguh penuh dengan mehnah dan tribulasi (tiru sket ayat dak KISAS katanya ;P).

Dan alhamdulillah kini segulung ijazah sudah berada dalam gengaman. Setelah tujuh tahun berada menempuhi segala suka dan duka kini tibalah masanya untuk pulang ke Malaysia bagi meneruskan khidmat kepada masyarakat. Itu pun masyarakat kita masih banyak lagi komplen maca-macam. Inilah medan sebenar seorang pendakwah untuk melaksanakan tugasnya. Dengan masyarakat yang datang daripada pelbagai latar belakang, ketahanan diri akan tercabar di sini.

Terima kasih diucapkan kepada semua rakan-rakan, pegawai-pegawai kedutaan dan MSD yang telah membantu sepanjang keberadaan di bumi anbiaa ini. Terima kasih tidak terhingga juga diucapkan kepada semua tenaga pengajar di Jordan University of Science and Technology (JUST). Tanpa bantuan kalian semua, saya tidak akan berada di mana saya berdiri ketika ini.

Perjalanan masih lagi jauh dari penghujungnya. Pelbagai dugaan dan cabaran yang masih menunggu untuk diselenggara. Semoga sentiasa dipermudahkan urusan diri ini dan rakan-rakan lain. InsyaAllah kejayaan adalah milik mereka yang mahu dan berusaha ke arahnya.

Buat rakan-rakan yang masih meneruskan pengajian di sini, saya doakan semoga kejayaan cemerlang buat kalian semua. Semoga kejayaan yang kita telah kecapi dan akan kecapi akan kita gunakan untuk meningkatkan agama kita yang tercinta, ISLAM. Dan semoga ISLAM akan kembali berdaulat. Marilah sama-sama kita lupakan persengketaan kita, perbezaan kita, dan segala kisah silam. Dan kita gunakan tujuan kita yang satu untuk menjadikan ianya sebagai suatu kenyataan. Semoga kita semua ditetapkan hati di dalam menggapainya.

Buat akhirnya jutaan tahniah saya ucapkan kepada semua yang telah berjaya menyelesaikan pengajian di sini. Terutama kepada rakan-rakan Class of 2011; Dr Aizat, Dr Aladin, Dr Tarmizi, Dr Syamil, Dr Farhan, Dr Izham, Dr Faisal, Dr Anwar, Dr Jafni, Dr Faiz, Dr Aiman, Dr Ashraf, Dr Hazim, Dr Amir, Dr Sophee, Dr Aliaa, Dr Asma Haslan, Dr Najibah, Dr Amalina, Dr Ain, Dr Anis, Dr Sumaiyah, Dr Dalila, Dr Aziela, Dr Sazlina, Dr Shaima', Dr Puteri, Dr Adliya, Dr Maryam Sofiyah, Dr Maryam, dan Dr Asma' Khalid. Marilah sama-sama kita menjadi lebih berjaya di masa hadapan. ALF MABROOK.




Class of 2011 :)
0

You Decorated My Life





All my life was a paper once plain, pure and white
Till you moved with your pen changin' moods now and then
Till the balance was right
Then you added some music, ev'ry note was in place
And anybody could see all the changes in me by the look on my face

And you decorated my life, created a world where dreams are a part
And you decorated my life by paintin' your love all over my heart
You decorated my life

Like a rhyme with no reason in an unfinished song
There was no harmony life meant nothin' to me, until you came along
And you brought out the colors, what a gentle surprise
Now I'm able to see all the things life can be shinin' soft in your eyes

And you decorated my life, created a world where dreams are a part
And you decorated my life by paintin' your love all over my heart
You decorated my life

By: Kenny Rogers
2

Healing by Sami Yusuf



VERSE 1:

It’s so hard to explain
قد يصعب عليّ أن أعبر

What I’m feeling
عمّا يختلج في قلبي

But I guess it’s ok
لكن اعتقادي

Cause I’ll keep believing
ينبع من إيماني

There’s something deep inside
هناك شيء في الأعماق

Something that’s calling
ينادي

It’s calling you and I
يناديني ويناديك

It’s taking us up high
يرتقي بنا إلى الأعلى

CHORUS:

Healing, a simple act of kindness brings such meaning
الشفاء … قد يتجسّد في عمل بسيط لطيف

A smile can change a life let’s start believing
بسمة قد تغير حياة الإنسان

And feeling, let’s start healing
فلنبدأ بعمل يكون فيه شفاء

VERSE 2:

Heal and you will be healed
شفاء بشفاء .. ومع كل شفاء شفاء

Break every border
اكسر القيود والحدود

Give and you will receive
اعط تُعطى .. فالعطاء يوجب عطاء

It’s Nature’s order
نظام كوني رباني

There is a hidden force
هناك قوى خفية

Pulling us closer
تجذب بعضنا لبعض

It’s pulling you and I
تجذبني أنا وأنت

It’s pulling us up high
تجذبنا للأعلى

CHORUS:

Healing, a simple act of kindness brings such meaning
الشفاء … قد يتجسّد في عمل بسيط لطيف

A Smile can change a life let’s start believing
بسمة قد تغير حياة الإنسان

And feeling, let’s start healing
فلنبدأ بعمل يكون فيه شفاء

MIDDLE 8:

Hearts in the hand of another heart and in God’s hand are all hearts
قلب بين يدي قلب و بيد الله كل قلب

An eye takes care of another eye and from God’s eye nothing hides
عين ترعى عينا .. وعين الله ترعى، و لا شيء عنه يخفى

Seek only to give and you’ll receive
إسع نحوالعطاء… و ستلقى و تعطى

So, heal and you will be healed
إشف.. و سوف تشفى

OUTRO (x2):

قلب بين يدي قلب و بيد الله كل قلب

عين ترعى عينا، وعين الله ترعى

كلمة طيبة صدقة

تبسمك لأخيك صدقه

كل معروف صدقة

اللهم اشف شفاءً لا يغادر سقماً

Song Name: “Healing”
Written and Produced: Sami Yusuf
Lyrics co-written: Dr. Walid Fataihi
2

Akhirnya…..

Assalammualaikum dan salam sejahtera semua.

 

Alhamdulillah akhirnya habis jgak ‘SPM’ pelajar tahun 5 perubatan di JUST nie. Dan sejuta tahniah diucapkan kepada semua pelajar tahun 5 kerana telah berjaya melaluinya dengan jayanya. Semoga keputusan yang bakal diterima nanti akan menjadikan anda lebih cemerlang di dunia dan akhirat. Jangan lupa untuk menilai doktor-doktor ye supaya keputusan boleh diketahui dengan lebih awal. Hehehehe.

Sepanjang 3 minggu kami ber-exam macam-macam perkara yang telah berlaku. Dari sekecil-kecil perkara kepada kisah rampasan Freedom Flotilla. Dari mana nak mula pun xpasti. Tapi kita cubalah kot skit-skit.

 

Pertama sekali ingin mengucapkan jutaan tahniah dan syabas kepada semua rakan-rakan seperjuangan yang telah berjaya menghabiskan 6 tahun sebagai seorang pelajar perubatan dan kini akan menempuhi fasa baru sebagai seorang bakal doktor pula. Dan pada tahun ini buat pertama kalinya semua pelajar telah lulus dengan jayanya. Tahniah diucapkan kepada: Dr. Muhtadiin Ramli, Dr. Mohd Nur ‘Aizat Mohd Yasim, Dr. Ahmad Firdaus Mohamad, Dr. Ihsan Mustaein Kori, Dr. Iqbal Haziq Ilyas, Dr. Farah Najihah Tajurudin, Dr. Siti Sarah Dardiri, Dr. Hetty Ayuni Sulaiman, Dr. Nur Faezza Mokhtar, Dr. ‘Aqilah Suhaimi, Dr. Kamilah Shafii, Dr. Nur Aqilah Tajul Lile, Dr. Nur Atikah Tajul Lile, Dr. Juiliana Hamzah, Dr. Shukriyah Sulong, dan Dr. Noorzayyani Md Noor. Semoga fasa seterusnya korang semua akan berjaya dengan lebih cemerlang. Dan pesanan penaja, jikalau ada membuat kenduri ke, terasa nak belanja makan nasi minyak ke jangan dilupakan kami di sini ye.

 

Class of 2010

 

Sebagaimana yang telah kita dengar, kisah rampasan Freedom Flotilla oleh regim Zionist akhir bulan lalu. Di mana dalam rampasan tersebut telah mengorbankan 9 orang aktivis pro-palestine warganegara Turki. Kejadian telah menggemparkan dunia. Satu reaksi yang mungkin ‘genuine’ atau sekadar reaksi sementara masyarakat dunia terhadap kekejaman mereka terhadap masyarakat antarabangsa. Walau apa pun, kita telah dapat melihat bagaimana kekejaman mereka disaksikan dunia. Masyarakat antarabangsa telah mula sedar akan kekejaman regim zionist. Namun adakah reaksi tersebut akan berkekalan? Dengan bermulanya bola sepak piala dunia, aku menjadi kurang yakin dengan apa yang telah dilihat. Bahkan masyarakat Islam sendiri mungkin sama-sama hanyut dengan pesta tersebut. Rugilah seandainya perkara itu terjadi kepada kita. Semoga kita semua sentiasa diberikan kekuatan oleh-Nya untuk menjadi hamba yang beriman dan bertaqwa.

 

 

 

Credit to Abumalik Studio for the vids.

 

 

Sampai di sini dahulu. InsyaAllah kita akan bercerita panjang lagi nanti. Ada urusan yang perlu diselesaikan. Semoga semuanya sentiasa dalam rahmat dan kasih sayang-Nya. Wassalam.

2

Kisah Seorang Lelaki



Alhamdulillah masih lagi diberikan nikmat untuk terus hidup sehingga ke saat ini.

Dah lama rasanya tidak menulis. Hampir sebulan lamanya. Banyak benda yang telah berlaku sepanjang sebulan lebih yang lalu.

Alhamdulillah pada 18 April yang lalu genaplah usia diri ini 24 tahun. Wah dah 24 tahun hidup. Alhamdulillah di atas nikmat-Nya yang tidak terhingga. Tetapi apa yang telah aku lakukan dalam 24 tahun yang telah berlalu? Adakah ianya menyumbang kepada Islam? Atau adakah menyumbang kepada kehancurannya. Tepuk dada tanyalah iman di dada.

Apa-apa pun terima kasih yang tidak terhingga kepada semua rakan-rakan yang telah mendoakan. Semoga kalian juga akan sentiasa di pelihara-Nya. Terima kasih juga kepada rakan yang telah sudi memberi peringatan yang berguna di hari lahir dengan menghadiahkan buku ini: Nota Hati Seorang Lelaki oleh Ustaz Pahrol Mohd Juoi ( seperti gambar di atas. wah tajuk boleh tahan juga. Hehehe ;P ).

Buku yang sangat menarik untuk dibaca oleh kita semua yang bergelar seorang lelaki. Memaparkan pengalaman hidup seorang lelaki yang bergelar anak, suami, ayah dan pendakwah. Menarik untuk difikirkan bersama-sama agar perjalanan kita nanti juga akan berjaya diharungi. Terima kasih tidak terhingga sekali lagi.

Juga dapat sebuah buku yang bertajuk The Prophet Muhammad: The Best of All Husbands. Nie hadiah daripada orang yang dah tak lama dah nie. Hehehe. Nak suruh ikut jejak langkah kot. Apa-apa pun terima kasih kepada anda. Juga sebuah buku yang menarik. Contoh dan tauladan seluruh ummat yang harus dimiliki bagi mereka yang dah mula berkira-kira untuk melangkah ke alam rumah tangga ( ini bukan iklan ye ). Tapi kalau tiada calon tapi dah bersedia bolehlah rujuk kepada Bayt Muslim MPPM ( ok yang ni baru iklan ).

The best of all husbands

Terima kasih juga kepada yang telah memberikan hadiah yang lain. Semoga ukhwah kita semua akan sentiasa kukuh ke akhirnya. Terima kasih juga sebab makan sama-sama arituh.

Tidak dilupakan juga telah menyertai KARISMA (Karnival Sukan Mahasiswa Malaysia Se-Jordan) 2010 yang telah berlangsung di mantiqah Mafraq selama 2 hari semalam. Saya telah menyertai pasukan bola sepak Irbid B sebagai penjaga gol. Setelah hampir seharian kami berusaha dengan bersungguh-sungguh, hanya tempat ke-3 yang berjaya kami peroleh (minta maaf kepada kawan-kawan semua kerana banyak melepaskan sepakan penalti penentuan ke peringkat akhir). Apa-apa pun saya rasa berbangga kerana dapat bermain bersama-sama kalian. Terima kasih sekali lagi.

KARISMA Irbid B

Irbid B

Juga Alhamdulillah kerana PERMAI Super League (PSL) telah berjaya ditamatkan semalam setelah hampir 6 bulan lebih berlangsung. Dan sejuta syukur juga kepada Ilahi kerana telah memberikan kami kejayaan bergelar juara PSL kali pertama ini. Terima kasih tidak terhingga diucapkan kepada kapten TDH (The Dark Horses), Azri a.k.a Poey, dan team mates; Anwarash, Izzat Cardiac, Ejard, Halfie, Dzofir, Usamah, Amirul Aiman, Amirul Hafiz, Sidi, Baem, Firdaus a.k.a Ijai, Mukhlis, Hashemi, Sheikh Imran, Syafiq a.k.a Sadis, Madnor, Muhtadii, dan Faiq Nabil. Terima kasih kerana telah memberikan peluang untuk bermain dengan kalian. Walaupun tak reti nak main tapi korang tak kisah. Hehehe….

NWA_3785

NWA_3790

Akhirnya, insyaAllah peperiksaan akhir tahun 5 perubatan yang berjumlah 11 kertas semuanya akan bermula lebih kurang 2 minggu sahaja lagi. Dah bersedia ke? Doakanlah semoga mendapat yang terbaik dan juga diberikan kekuatan untuk meneruskan perjuangan ini. InsyaAllah tinggal sedikit sahaja lagi untuk melangkah ke alam seterusnya yang pastinya menjanjikan seribu satu dugaan, cabaran dan kejutan. Semoga hati ini akan sentiasa diberikan kekuatan untuk terus berjuang di jalan-Nya.

InsyaAllah jikalau diberikan kekuatan dan masa lagi entry seterusnya akan dibuat selepas tamat peperiksaan nanti. Sama-sama kita semua berusaha ke arah kecermelangan di dunia dan akhirat.

Akhir kata, moga kekuatan kita ini akan membantu Islam terus berjaya dan berjaya. Wassalam.

 
Copyright © CHRONICLEofanwar