Muhasabah Cinta

Assalammualaikum....

Alhamdulillah baru sahaja selesai exam mini OSCE ntuk rotation Internal Medicine. Sedikit cuak juga pada mulanya, tapi rasanya sekarang nie dah tenang skit. Hurm... memang agak banyak jgak benda yang salah tadi. Tapi bersyukur juga sebab banyak jgak yang dapat jawab. So balance ler....

Seterusnya peperiksaan pada hari selasa 10/3. Yang nie plak OSCE. Nampaknya kena banyak lagi membaca nie (aiseh apasal susah sangat ek nak membaca nie? xder penawar ke ntuk penyakit pemalas nie?). Doakan semoga dapat menjawab dengan tenang ek.

Sekarang nie di Irbid sedang giat dilaksanakan kempen selawat ke atas junjungan besar Muhammad S.A.W. Insan yang teragung di dalam sejarah peradaban manusia semenjak dahulu lagi. Bersyukur kepada-Nya kerana dilahirkan menjadi ummat baginda. Tetapi adakah cukup sekadar kita mengucapkan syukur tersebut? Itu hanya pada lafaz. Bagaimana pula dengan penghayatan kita selaku ummat baginda? Apakah yang telah kita lakukan untuk mengaku sebagai ummat baginda? Untuk melayakkan kita mendapat syafaat daripada baginda?

Rasanya untuk menghitung apa yang telah kita lakukan adalah terlalu sedikit. Mungkin tidak sampai 1% pun daripada apa yang sepatutnya kita lakukan. Atau mungkin 0 (read Z-E-R-O). Kosong? Ya sememangnya kosong. Kenapa? Kerana Iman kita tidak kuat? Kerana tiada penghayatan? Kerana tiada kemajuan? Jawapannya saya rasa korang sendiri pun boleh jawab apa dia. Lihat sahaja disekeliling kita. Apakah yang ada? Apa kaitan perkara yang berlaku dengan kita sebagai ummat baginda? Dan pelbagai soalan lain yang seharusnya bermain di kepala kita.

Mungkin belum terlewat untuk kita menyatakan rasa kecintaan kita kepada baginda. Rasa kecintaan yang mendalam yang hanya dapat dizahirkan dengan sifat dan peribadi diri kita. Usahlah kita bercerita tentang cinta yang lain seaidainya cinta kita kepada-Nya dan kepada baginda masih belum subur di dalam hati. Jikalau kedua ini masih belum ada di dalam hati, nesecaya cinta-cinta yang lain itu hanyalah sekadar cinta yang manis di bibir sahaja. Yang berpandukan nafsu semata-mata.

Cuba renungi kembali diri kita ini. Apakah kita layak untuk menerima syafaat baginda. Layak untuk memiliki cinta Yang Maha Esa. Ataukah kita ini hanya sekadar objek yang tiada fungsinya. Bagaimana solat kita? Bagaimana amalan seharian kita? Bagaimana kita? Bagimanakah kita? Layakkah kita? Mari kembali ke jalan yang benar......

Selawat dan salam ke atas junjungan besar Muhammad S.A.W.


Kita tidak boleh mencintai orang lain sebelum mencintai diri sendiri.
Kita tidak boleh mencintai diri sendiri sebelum mencintai Allah S.W.T.

0 comments:

 
Copyright © CHRONICLEofanwar